Piano poetry
EPLE TRIO FEIRER 10 ÅR: EKSKLUSIV FORHÅNDSLYTT PÅ DET NYE ALBUMET
Norske Eple Trio feirer i år 10-års jubileum, noe som markeres med jubileumskonsert på Nasjonal Jazzscene og nytt album. Vi er glade for å gi deg en eksklusiv førpremiere på plata Universal Cycle og har i den anledning møtt komponist og trommeslager i Eple Trio, Jonas Howden Sjøvaag.
Eple Trio startet i 2002 med duoen Andreas Ulvo på piano og Howden Sjøvaag på trommer. De gikk begge ved Norges Musikkhøgskole sammen med bassist Sigurd Hole som ble en del av bandet i 2004. Siden har trioen sluppet tre album og spilt sammen som en del av Karl Seglems Acoustic Quartet.
Eple Trio visker ut de tradisjonelle linjene mellom solist og akkompagnement. Resultatet blir en rolig og balansert plate med en felles musikalsk målsetting for alle musikerne. Albumet Universal Cycle gir meg assosiasjoner til natur og landskapsbilder. Plata er svært melodisk og har lange, fine linjer over behagelige harmoniske progresjoner. På Universal Cycle hører du også Mathias Eick på trompet og Ivar Grydeland på gitar. Det nye albumet høres kanskje i stor grad gjennomkomponert ut, men Sjøvaag understreker styrken i improvisasjon og at godt samspill har alt å si i forhold til dette:
- Denne plata har nok strammere melodiføringer og et mer tradisjonelt formspråk enn hva vårt forrige album hadde, og mye her er komponert. Samtidig er det samspillet som har lagt grunnlaget for måten vi kan presentere denne musikken på, og når har vi spilt sammen i så mange år så vi lærer å følge hverandre så det høres naturlig ut, uansett hvilken vei det måtte ta. Vi ønsket å utvikle det vi gjorde på den forrige plata. In The Clearing / In the Cavern dreide seg i stor grad om lange repeterende strekk med ørsmå forandringer for å skape spenning rundt dette. Universal Cycle er mer universell i den forstand at melodien er oftere i fokus og med mer standariserte harmoniske forløp, sier Sjøvaag.
Albumet ble for det meste innspilt i Sveriges dype skoger og ble gjennomført på kun to dager. Enkelte låter ble siden innspilt på nytt i studioet til Propeller, her i Oslo. Produksjonen har bandet stått for selv.
- Vi har ikke mye tradisjon for å ta i bruk andre produsenter på albumene våre. Alt må falle naturlig på plass når vi holder på. Når vi er tre musikere med såpass sterke meninger hver for oss er det mer fornuftig å la diskusjonen foregå internt i ensemblet. Det vi kommer frem til må også passe det vi vil uttrykke på instrumentene, og det er derfor viktig at arrangementene fremstår som en samtale mellom musikere som kjenner hverandre godt.
Mye av komposisjonsprosessen foregår i øyeblikket der og da. Låtene blir ofte til ut ifra enkle skisser som vidreutvikles i felleskap, eller fra ideér som dukker opp under øvinger. Trioen bruker heller ikke lenger en ferdig setliste når de går på scenen.
- Vi følger hverandre og alle kjenner låtene godt nok til at dette fungerer. Med så mye materiale vi sitter på er det mest interessant å begynne å spille, for så å se hvor det hele tar veien. Vi bruker improvisatoriske strekk mellom komponerte låter, for å la dette lede veien videre. På den måten blir det mer utfordrende for oss som musikere, noe som igjen gjør at det blir mer nerve i musikken. Det tror jeg publikum kan høre, sier Sjøvaag.
Inspirasjonen henter de fra mange retninger. Med en fot godt plantet i den skandinaviske jazzmusikken, utforsker trioen folkemusikk og tradisjonsmusikk fra hele verden på ulike nivåer.
- Vi spiller mye med Karl Seglem. Han driver masse med folkemusikkinspirert musikk, i mye større grad enn hva vi gjør, og vi får mye inspirasjon fra det samarbeidet, både når det gjelder det rent musikalske, men også i forbindelse med arbeidsformer, uttrykk og hva man kan tillate seg og ikke. Vi er stort sett veldig opptatt av musikk i alle mulige former, og lytter mye til musikk fra hele verden. Indisk musikk var viktig for oss en stund, spesielt da vi turnerte i India. Perkusjonister fra midtøsten er en stor greie for min del, i hvert fall akkurat nå, samt gamle skarptrommetradisjoner fra Skotland, anført av avdøde Alex Duthart. Folkemusikk fra hele verden har mye av de samme kvalitetene overalt, så inspirasjonen kommer fra mange retninger, både de felles inspirasjonskildene som trio men også hver for oss, sier Sjøvaag.
Han forklarer videre at Eple Trio ikke legger like mye vekt på energi som det mange andre innenfor improvisasjon ofte gjør.
- Vi er ikke så veldig opptatt av energi i musikken. I det minste ikke i form av å spille mye og høyt eller å fylle rommet med lyd. Selv om vi tidvis også bruker slike virkemidler, dreier det seg for oss mer om spenninger enn energi. Så i stedet for å spille energiske strekk som forløses i harmoniske eller rytmiske høydepunkt, så bygger vi spenninger som forløses på andre måter enn å nå et topp-punkt som dreier seg om lydtrykk. Med det som utgangspunkt har vi forsøkt å kombinere melodiske strekk med våre felles improvisatoriske referanser.
Onsdag 1. oktober kan du være med å feire 10-års jubileum med Eple Trio på Nasjonal Jazzscene i Oslo. Billetter til konserten får du tak i her.