Piano poetry
Tenksom Eple Trio
EPLE TRIO — pianist Andreas Ulvo, bassist Sigurd Hole, trommeslager Jonas Howden Sjøvaag — har to plater (2007/2008) bak seg før den nye «In The Clearing/In The Cavern», et dobbeltalbum som tross formatet bare har samlet spilletid på ca. 66 minutter.
Det dreier seg imidlertid om fortettede minutter.
Musiseringen flyter langsomt, men uforstyrrelig sammenvevd og uhyre konsentrert, som om musikerne er i ferd med å grave ut en eldgammel keramikkskatt og en eneste brå, ubetenksom bevegelse vil kunne få hele prosjektet til å krakelere. Howden Sjøvaag kaller det en på mange måter tonal beskrivelse av en del av den nordlige halvkule, men jeg innbiller meg at musikken vil gi lyttere under andre himmelstrøk mer enn tradisjonelle skandinaviske referanser.
HVOR det noterte slutter og improvisasjonen begynner — eller omvendt — i denne stillferdige, bare tidvis crescendoherjede musikken, er ikke så enkelt å oppdage, og ikke så viktig heller.
Det viktige er at Eple Trio har utviklet et uttrykk og en form der lavmælte virkemidler tidvis gir dirrende resultater, og at bandet er i ferd med å bli nok en egenartet norsk stemme i det store internasjonale koret av pianotrioer.